Frutak eta pitxer bat dituen natura hila - Bilboko Arte Ederren Museoaren

Erosi irudia

Frutak eta pitxer bat dituen natura hila

Meléndez, Luis

Napoli, Italia, 1716/06/17-Madril, 1780/07/11

Olioa mihisean

49 x 36,8 cm

L. M.z D.zo (eskuineko beheko angelua)

c. 1773

69/173

Laureano de Jado jaunaren legatua 1927an

Natura hil hau Luis Meléndezen lanen oso pieza adierazgarria da. Bere mendean, Espainian ez ezik, Europa osoan ere izan zen natura hilaren pinturako maisuetako bat.

Meléndez -edo Menéndez, Ceán Bermúdezen esanetan- Napolin finkatutako miniaturamargolariaren semea zen. Beraren aitak Arte Ederretako Akademiaren sorkuntzan parte hartu zuen Madrilen, eta, oso handiustea zenez, lankideekin haserretu zen. Hori dela eta, semeak ondorioak jasan zituen, eta, 1748an, akademiatik bota zuten. Aurreko urteetan, Felipe V.aren gorteko Luis Louis-Michel van Loo margolari frantsesaren babespean egon zen, baina gertatutakoaren ondorioz, Italiara joan behar izan zen. Bertan, Erroman eta Napolin ikasten jarraitu zuen. 1753an Espainiara itzuli zenean, jauregiko liburu koraletako miniaturak margotu ondoren, Karlos III.aren ganbera-margolaria izaten saiatu zen, baina ez zuen lortu. Hori dela eta, natura hilaren pintura landu zuen. Erraz saltzen zen generoa zen, eta parekorik gabeko iaiotasuna lortu zuen genero horretan.

Meléndezen natura hilak, hau bezalakoa, konposizio bakunak dira, eta, bertan, eguneroko objektuak irudikatzen dira, euren arruntasunarekin bat ez datozen monumentaltasunaz eta zorroztasunaz. Oso-oso gustuko ditu xehetasun adierazgarria eta gauzen testura anitza: frutak, kazolak, ogia, barazkiak... Euren bidez, era guztietako konposizioak egiten ditu. 1750etik 1778ra egin zituen natura hilak daude oraindik. Mihise honetan, Talaverako pitxer distiratsuaren kalitatea nabarmentzen da, mertxiken belus-gainazalaren, gerezien leuntasunaren eta hostoen hauts-itxurako testura bigunaren aldean. [Alfonso Emilio Pérez Sánchez]

Bibliografia hautatuta

  • Plasencia, Antonio. Catálogo de las obras de pintura y escultura del Museo de Bellas Artes de Bilbao. Bilbao, Imprenta Provincial, 1932. p. 54, n° cat. 221. (Con el título Bodegón con frutas y un jarro, y atribuido a Luis Meléndez)
  • Cavestany, Julio. Floreros y bodegones en la pintura española [Cat. exp.]. Madrid, Palacio de la Biblioteca Nacional, 1936-1940. Madrid, Sociedad Española de Amigos del Arte, 1936 y 1940, p. 97.
  • Gaya Nuño, Juan Antonio. Historia y guía de los Museos de España. Madrid, Espasa-Calpe, 1955. p. 159.
  • Lasterra, Crisanto de. Museo de Bellas Artes de Bilbao : catálogo descriptivo : sección de arte antiguo. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 1969. p. 78, n° cat. 173. (Con el título Bodegón con frutas y un jarro, y atribuido a MELÉNDEZ, Luis Eugenio).
  • Bengoechea, Javier de. Museo de Bellas Artes, Bilbao. Bilbao, La Gran Enciclopedia Vasca, 1978. pp. 208-209.
  • TUFTS, Eleanor. "Luis Meléndez, still-life painter sans pareil", Gazette des Beaux-Arts, n° 1366. 1982. p. 156. N° cat. 46
  • Gutiérrez Alonso, Luis Carlos. "Precisiones a la cerámica de los bodegones de Luis Egidio Meléndez", Boletín del Museo del Prado, n° 12. 1983. pp. 162, 166
  • Luis Meléndez : bodegonista español siglo XVIII [Cat. exp.]. Valencia, Caja de Ahorros de Valencia, 1984. p. 16, fig. B.
  • Luna, Juan José. "Miscelánea sobre bodegones, de Meléndez a Goya", Goya : revista de arte, n° 183. 1984. p. 152.
  • Tufts, Eleanor. Luis Meléndez : eighteenth century master of the spanish still-life with a catalogue raisonné. Columbia, University of Missouri Press, 1985. pp. 91, 173, n° cat. 57.
  • Luis Meléndez : spanish still-life painter of the eighteenth century [Cat. exp.]. Dallas, Texas, Southern Methodist University, 1985. pp. 116-117, n° cat. 32.
  • Ayala Mallory, Nina. "Luis Meléndez : pintor de bodegones del siglo XVIII", Goya : revista de arte, n° 186. 1985. p. 358.
  • Manterola, Ismael [coord.]; Onaindia, Mikel [coord.]. "Bilbao 1919 : la Exposición Internacional de Pintura y Escultura = Bilbao 1919 : Nazioarteko Pintura eta Eskultura Erakusketa [Recurso electrónico]", Boletin 11 = Bulletina 11. 2019. p. 48.
  • Spanish Paintings of 18th & 19th Century : Goya and his Time [Cat. exp.]. Tokyo, The Seibu Museum of Art, 1987. pp. 62-63, 208, n° cat. 6.
  • Las lozas de Talavera y Puente : siglos XVI al XX [Cat. exp.]. Madrid, Mercado Puerta de Toledo, 1989. p. 112..
  • Tesoros del Museo de Bellas Artes de Bilbao : pintura, 1400-1939 [Cat. exp.]. Madrid, El Viso, 1989. pp. 80-81, n° cat. 24.
  • Capolavori dal Museo di Bellas Artes di Bilbao [Cat. exp.]. Roma, Leonardo-De Luca, 1991. pp. 39-40, n° cat. 15. (Con el título Natura morta con frutta e caraffa)
  • Los Alimentos de España en la Pintura : bodegones de Luis Meléndez. Madrid, Empresa Nacional Mercasa, 1995. pp. 176-177, n° cat. 6.
  • Spanyol Mestermüvek a Bilbaói Szépmüvészeti Múzeumból [Cat. exp.]. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao ; Banco Bilbao Vizcaya, 1996. pp. 114-116, n° cat. 23. (Con el título Csendélet gyümölcsökkel és korsóval = Bodegón con frutas y un jarro, y atribuido a Luis Meléndez)
  • Zugaza, Miguel ... [et al.]. Museo de Bellas Artes de Bilbao : maestros antiguos y modernos. Bilbao, Fundación Bilbao Bizkaia Kutxa = Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa, 1999. pp. 140-141.
  • El bodegón español : de Zurbarán a Picasso [Cat. exp.]. Bilbao, Museo de Bellas Artes ; Fundación Bilbao Bizkaia Kutxa, 1999. pp. 196-197, 293, n° cat. 44.
  • Zugaza, Miguel ... [et al.]. Maestros antiguos y modernos en las colecciones del Museo de Bellas Artes de Bilbao. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2001. p. 69.
  • 1802 : España entre dos siglos y la devolución de Menorca [Cat. exp.]. Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2002. pp. 312-314, n° cat. 94.
  • Cherry, Peter. Luis Meléndez : still-life painter. Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2006. pp. 439 y 535.
  • Museo de Bellas Artes de Bilbao : guía. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2006. p. 83.
  • Musée des Beaux Arts de Bilbao : guide. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2006. p. 83.
  • Bilbao Fine Arts Museum : guide. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2006. p. 83.
  • Museo de Bellas Artes de Bilbao : guía. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2011. p. 83, n° cat. 57.
  • Bilboko Arte Ederren Museoa : gida. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2012. p. 83, n° cat. 57.
  • Bilbao Fine Arts Museum : guide. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2014. p. 83.
  • Musée des Beaux Arts de Bilbao : guide. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2014. p. 83.
  • Maestros : Museo de Bellas Artes de Bilbao . Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2016. pp. 60-61, il.
  • Maisuak : Bilboko Arte Ederren Museoa. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2016. pp. 60-61, il.
  • Masters : Bilbao Fine Arts Museum. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2016. pp. 60-61, il.
  • Maîtres : Musée des Beaux-Arts de Bilbao. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2016. pp. 60-61, il.
  • Goya y la corte ilustrada [Cat. exp.]. Barcelona, Fundación Bancaria ”la Caixa” ; Museo Nacional del Prado, 2017. p. 144, n° cat. 50.
  • 110 Años 110 Obras [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2018. pp. 134-135, sin n° cat.
  • 110 Ans 110 Oeuvres [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2018. pp. 134-135, sin n° cat.
  • 110 Urte 110 Artelan [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2018. pp. 134-135, sin n° cat.
  • 110 Years 110 Works [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2018. pp. 134-135, sin n° cat.
  • Bilbao a Genova : la cultura cambia le città [Cat. exp.]. Milán, Skira editore, 2003. pp. 106, 107, n° cat. 17. (Con el título Natura morta con frutta e brocca, y atribuido a Luis Meléndez)