Exhibitions

2023-03-06 • 2023-06-30
Multiverso
Videoart and digital creation
Room 4
Since 2018, the museum and the BBVA Foundation have been partnering in the call for applications for the MULTIVERSO Grants for Video Art Creation, which promote audiovisual artistic production Spain and its dissemination through different public programmes.
As part of this joint project to support contemporary art, the museum is hosting the presentation of several of the works resulting from the grants awarded in the 2018 edition, most of them premieres.
The exhibition programme includes works by Antoni Abad, Toni Serra (Abu Ali), Mabel Palacín, Nadia Hotait, Manu Arregui and Pedro G. Romero, artists from different generations with a variety of orientations who use the moving image as a tool for creation and inquiry, thus offering an examination to video today.
Asemanastán. La tierra de los cielos / 2020
Videoinstalación
Desde 16 mayo al 9 de julio de 2023
A su muerte en noviembre de 2019 Serra dejó inacabado el proyecto presentado a la Beca Multiverso, centrado en la búsqueda de la luz y su relación con la poesía persa sufí. El trabajo fue completado por un equipo designado por el artista, valiéndose del material grabado por él y a partir de su pre-guión. El montaje sonoro y visual de la pieza se concibió en bloques de secuencias como una videoinstalación.


Toni Serra (Abu Ali) (Manresa, 1960 - Barcelona, 2019)
Toni Serra estudió Historia del arte en la Universidad de Barcelona y se formó en vídeo y fotografía en Nueva York en los años noventa. En 2002 comenzó a firmar sus trabajos como Abu Ali. Su obra, abordó la relación del vídeo con la experiencia interior y las visiones que transitan entre lo real y lo irreal, el sueño y la vigilia, como un viaje que elimina sus límites y fronteras. Esta obra póstuma adopta como título una palabra inventada por el artista para referirse a Irán, que en farsi es Asemán o “la tierra de los cielos”.
El trayecto / 2019
Proyección de video
Desde el 18 de julio a 17 de septiembre de 2023
La obra fue realizada con el sistema de cámaras de un prototipo de vehículo autónomo equipado con sensores y un software que procesa las imágenes y le permite circular sin conductor. Cámaras y coches como tecnologías fundamentales de nuestra cultura, los dos con capacidad para crear relatos fílmicos e influir en nuestro entorno visual cotidiano. El sistema de inteligencia artificial del coche identifica personajes y objetos que, en el video, son representados gráficamente.


Mabel Palacín (Barcelona, 1965)
Formada en la Universidad de Barcelona, Palacín inició su carrera a finales de la década de 1980 en el campo de la fotografía, el video y la instalación. Ha residido en Nueva York y Ámsterdam, y en la actualidad desarrolla su trabajo entre Barcelona y Milán. Su obra se ocupa de la relación que mantenemos con las imágenes y de la mediación que estas suponen para la realidad.
Oídos sordos (Deaf ears) / 2019
Video installation
From 6 March to 7 May 2023
Fourteen deaf people speak with each other in sign language about various topics of their own choosing: jobs, associationalism, art, utopia, humour, autonomy, communication, depression, sex, urban and rural areas, love, inclusion, happiness and sadness, truth and lies, anarchy and dictatorship and deaf culture. Infiltrated in the hegemonic hearing crowds, they generously share their gestural-spatial eloquence to build a choral story about their expectations and opinions. The project—made in conjunction with the Catalan Confederation of Deaf Persons—addresses social inclusion, and in contrast to the dominant verbal communication, it gives the word to the community of people with auditory diversity. Oídos sordos reveals the extraordinary vigour of deaf culture.
The video installation includes 16 videos and audios distributed in three large-sized projections. The videos are subtitled (Spanish), and the audios reproduce the sounds emitted by the people speaking in sign language in the recordings. At the entrance to the gallery are transcriptions of these conversations in Braille (for blind persons) and macro-characters (for people with vision difficulties). To Abad, all these materials form an ‘intense amalgam of codes of expression, to shape an environment where the participants’ dialogues can reach that yearned-for place called eloquence’.


Antoni Abad (Lleida, 1956)
With a Bachelor’s in Art History from the University of Barcelona and a European Media Master’s from Pompeu Fabra University, Antoni Abad started his career in media like sculpture and sequential photographs, which he worked on in the 1980s and early 1990s. Since 1994, he has focused on expanded video and the Internet, which serve as the raw materials for his current practice with different groups at risk of exclusion. Between 2004 and 2014, he made several Internet-based audiovisual communication projects whose point of departure was the use of mobile phones by vulnerable groups in Mexico City, Lleida, León, Madrid, Barcelona, Costa Rica, Geneva and New York. The project made in Barcelona in conjunction with persons with reduced mobility earned him the 2006 Golden Nica Digital Communities award from the Festival Prix Ars Electronica in Linz (Austria).
Abad’s projects have been displayed in numerous venues and settings, including at the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid; the Centro de Arte Santa Mónica and the Fundación Suñol in Barcelona; New Museum and P.S.1. in New York; Hamburger Bahnhof in Berlin and ZKM in Karlsruhe, both in Germany; MUSAC in León; Centre d'Art Contemporain in Geneva; Museo de Arte Moderno in Buenos Aires; and Laboratorio de Arte Alameda and Centro Cultural de España in Mexico. His work as also been part of the Venice Biennale (1999 and 2017), the Ibero-American Biennial of Lima (1999), Seville (2004 and 2008), Mercosul Porto Alegre (Brazil, 2009), the Photobiennial of the São Paulo Art Museum and the Biennial of Art of Curitiba (Brazil, 2013) and the Berlin Biennial (2016).