The online collection and picture sale
The Mouth
Ameztoy, Vicente
San Sebastián, 30/01/1946-San Sebastián, 06/11/2001
Oil on canvas
132 x 164 cm
1979
Last quarter of the 20th century
04/17
Acquired in 2004
The Mouth, the irony is much sharper and the sensation of threat concealed in the toothy, smiling mouth that has sprung out of the bramble patch is more explicit. One detail strengthening the bond between Ameztoy's work and film is that this painting is not that remote from the artistic design of Julio Médem's 1992 film Cows, for which Ameztoy was in fact responsible. [Javier Viar]
Selected bibliography
- Adquisiciones 02/07 [Cat. exp.]. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2007. pp. 100-101, n° cat. 41.
- Guía Artistas Vascos. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2008. pp. 168-169.
- Gida Euskal Artistak. Bilbao, Bilboko Arte Eder Museoa, 2008. pp. 166-167.
- Guide Basque Artists. Bilbao, Bilbao Fine Arts Museum, 2012. pp. 168-169, n° cat. 93b.
- Viar, Javier. Historia del arte vasco : de la Guerra Civil a nuestros días, 1936-2016. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2017. pp. 390-391, 393, 395, il.
- Bilboko Museoaren alfabetoa = El alfabeto del Museo de Bilbao = The alphabet of the Bilbao Museum = L'alphabet du Musée de Bilbao [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2018. pp. 105-106, 109-110, 113, n° cat. 54.
- Después del 68 : arte y prácticas artísticas en el País Vasco, 1968-2018 [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2018. p. 442.
- Ameztoy [Cat. exp.]. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2019. pp. 48-49, 154-155, n° cat. 37. (titulada 'Sin título [La boca]')
- Viar Olloqui, Javier. Vicente Ameztoy : la transfiguración melancólica. Bilbao, Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2019. pp. 134, 136, 139, 160, 164, 216, il.
- García Sánchez-Marín, Déborah. "Vicente Ameztoy : el final de la Arcadia", Minerva : publicación semestral del Cículo de Bellas Artes, n° 35, 2020. p. 29, il.