Fountain - Bilbao Fine Arts Museum

Buy image

Fountain

Durrio, Francisco

Valladolid, 1868/05/22-Paris, 1940/08/30

Glass ceramics

59 x 41.5 x 24 cm

c. 1900

First third of the 20th century

82/113

Acquired in 1929

As a potter, Durrio was interested above all in exploring the expressive and decorative potential of clays and kiln-fired colours. He first began to pick up pottery techniques at the workshop of potter Ernest Chaplet, where Gauguin also learnt. Durrio got to know Gauguin in 1893, and some of his pieces, including sinuously-lined vases and ashtrays, attracted the attention of Mallarmé and Morice, among a number of Symbolist writers. At the beginning of the century, recently arrived in Paris, Picasso moulded his first pottery sculptures at Durrio's Montmartre studio.

A Fountain feature one of the sculptor's choice iconographic motifs, the human figure folded in on itself. The piece of ceramics, which held vertically can be used as a holy water stoup and horizontally as a fountain (reproducing a gargoyle), the feminine figure, squatting and drawn up, is covered by a cloak. [Miriam Alzuri]

Selected bibliography

  • El Modernismo en España [Cat. exp.]. Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Comisaria General de Exposiciones, 1969. p. 122, n° cat. VIII-55.
  • Pintores y escultores vascos de ayer, hoy y mañana : Paco Durrio III. Bilbao, Editorial La Gran Enciclopedia Vasca, 1973. p. 9.
  • Marín-Medina, José. La escultura española contemporánea, 1800-1978 : historia y evaluación crítica. Madrid, Edarcón, 1978. p. 74
  • Bengoechea, Javier de. Catálogo de arte moderno y contemporáneo del Museo de Bellas Artes de Bilbao. Bilbao, Banco de Vizcaya, 1980. p. 160. (Con el título Fuente).
  • Pintores y escultores vascos de ayer, hoy y mañana. Bilbao, La Gran Enciclopedia Vasca, 1980. p. 109.
  • Urquijo, Durrio. "Escultura Vasca en el siglo XX", Batik : panorama general de las artes, n° 61. 1981. p. 34.
  • Plessier, Ghislaine. "Un ami de Gauguin : Francisco Durrio, 1868-1940 : sculpteur, ceramiste et orfèvre", Societe de l'Histoire de l'Art français. 1982. fig. 2.
  • "La Asociación de Artistas Vascos", Guía de Exposiciones, n° 62. 1986. s. p., n° cat. 40.
  • Richardson, John. Picasso : una biografía : 1881-1906. Madrid, Alianza, 1985-1987. vol. I, p. 458. (con el título 'Fuente Figura Acurrucada')
  • Barañano, Kosme María de ; González de Durana, Javier. "El escultor Francisco Durrio, 1868-1940 : epistolario, catálogo y notas sobre su vida y obra", Kobie : bellas artes, n° 5. 1988. p. 165.
  • Lasterra, Crisanto de. "En París con Paco Durrio", Urtekaria 1993 : asterlanak, albistak = Anuario 1993 : estudios, crónicas. 1994. p. 74.
  • Tellaeche Idígoras, José Ignacio. "Pinceles y cinceles : amigos escultores de Zuloaga : epistolario", Cuadernos Ignacio Zuloaga, n° 2. 2000. p. 75.
  • Vivas, Antonio. "Paco Durrio, 1868-1904", Revista Internacional Cerámica, n° 95. 2005. pp. 78-79.
  • De Goya a Gauguin : el siglo XIX en el Museo de Bellas Artes de Bilbao [Cat. exp.]. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2008. pp. 523-525, n° cat. 117.
  • Guía Artistas Vascos. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2008. pp. 53-55.
  • Gida Euskal Artistak. Bilbao, Bilboko Arte Eder Museoa, 2008. pp. 53-54.
  • Guide Basque Artists. Bilbao, Bilbao Fine Arts Museum, 2012. pp. 52-54, n° cat. 24a.
  • Francisco Durrio, 1868-1940 : sobre las huellas de Gauguin [Cat. exp.]. Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2013. p. 152, n° cat. 134.
  • Zuloaga en el París de la Belle Epoque, 1889-1914 [Cat. exp.]. Madrid, Fundación Mapfre, 2017. p. 136, n° cat. 31.